Zvolte jazyk

Nastavení SkyTouch GPS

Od poláry přes těžiště až po letové režimy

  Správné seřízení a nastavení je klíčové pro výkonný let. Ať už se chystáte kroužit v termice, létat na soutěži nebo jen relaxovat na louce, precizní seřízení Vám přinese mnohem lepší letový projev a snadnější ovládání. Tento článek vás provede základním nastavením těžiště, výchylek kormidel a letových režimů soutěžního modelu SkyTouch GPS .

Profily křídel byly navrženy s důrazem na výborný výkon jak při přeletech a rychlosti, tak i v termických podmínkách. Poláry samotných profilů podtrhují univerzálnost konstrukce, která přináší pilotovi jistotu, efektivitu i radost z letu v každé situaci.

Zóna efektivity

Tato zóna vizuálně zvýrazňuje oblast, kde má křídlo nejlepší poměr vztlaku a odporu (L/D - Lift to Drag). Je to oblast, ve které je model nejaerodynamičtěji účinný a létá nejdále na každý metr ztracené výšky.

V této zóně:

  • Model dosahuje optimálního výkonu pro klouzavý let.
  • Křivky se nacházejí v místech, kde je poměr CL​/CD​ maximální.
  • Stoupání v termice je nejefektivnější, protože opadání modelu je minimální.

Když se model nachází v této zóně, říkáme, že létá na ideální klouzavosti nebo že je v "sweet spotu" svého výkonu. Na grafu je to vizuální pomůcka, která pomáhá pilotovi rychle pochopit, ve kterém režimu letu je model nejúčinnější.

Polary SkyTouch GPS

Ideální klouzavost je 10.6 m/s a to je rychlost, kde model letí s nejlepším „kluzem“ = největší vzdálenost na jednotku výšky. Pro soutěžní lety (kde jsou nutné přelety vyšší rychlostí), se létá rychleji (14 – 16 m/s), i když klouzavost už není ideální, ale v termice nebo při ekonomickém přeletu (typicky ranní kola) se vyplatí držet se právě rychlosti kolem 11 m/s. Hodnoty v tabulce ukazují, že při soutěžních rychlostech (55 – 90 km/h) se pohybujeme v oblasti Re = (1,9 – 3,3)×10⁵, což je pro naše profily ideální.

Time triangle (s)

Speed (m/s)

Speed (km/h)

Reynolds number

60

28.17

101.4

340.000

90

18.78

67.6

290.000

120

14.08

50.7

172.000

150

11.27

40.6

138.000

180

9.39

33.8

115.000

Optimální a doporučená poloha těžiště SkyTouch GPS byla stanovena rozsáhlými letovými zkouškami a nachází se na hodnotě 103 mm od náběžné hrany kořenového profilu. V tomto nastavení model nabízí ideální rovnováhu mezi stabilitou, čitelností a maximální výkonností v kluzu a zaručuje plné využití potenciálu aerodynamického řešení křídla i ocasních ploch.

Těžiště na 103 mm poskytuje pilotovi přesnou odezvu řízení a zároveň jistotu při přistání i v náročnějších podmínkách. Posun směrem k 105–108 mm umožňuje dále zvýšit klouzavost a efektivitu v termice, vyžaduje však zkušenější pilotáž. Naopak nastavení blíže k 100 mm zajišťuje vyšší podélnou stabilitu a je vhodné pro první lety nebo pro klidnější styl létání.

Vytvoření tabulky "rychlost vs. klapky" konkrétního profilu křídla je poměrně komplexní úkol a vyžaduje simulaci celého modelu pro stanovení optimálních úhlů klapek pro různé letové režimy. Klapky mění tvar profilu a tím i jeho aerodynamické vlastnosti (Cl, Cd), což ovlivňuje letovou rychlost a efektivitu.

Důležité upozornění: Uvedená tabulka je orientační a založená na obecných principech aerodynamiky a typickém použití klapek, které se používají ke zvýšení vztlaku (pozitivní úhly) pro pomalejší let/termiku, nebo ke snížení odporu/zvýšení pronikavosti (negativní úhly) pro rychlejší let. Hodnoty byli zjištěny pomocí softwarové simulace* celého modelu a ověřeny letovými testy**.

* Nastavení klapek pro různé rychlosti letu SkyTouch GPS

Rychlost letu (orientační km/hod)

Účel letu

Nastavení klapek

Popis

Poznámka k Re

Velmi pomalý let / Přistání

Kluz minimální rychlosti / brzda

+8° až +15°

brzda +60°

Maximální vztlak, výrazné zvýšení odporu pro strmější sestup a kontrolu rychlosti přistání.

Re velmi nízké – zvýšený odpor profilů, možné oddělování proudění.

Termika /

Pomalejší kluz

(35–45)

Optimalizace pro stoupání v termice / Maximální jemnost

+3° až +8°

Zvyšuje vztlak, snižuje pádovou rychlost a umožňuje efektivnější kroužení v úzkých termických proudech. Mírně se zvýší odpor, ale zlepší se poměr L/D při nižších rychlostech.

Re nízké – Zvýšení vztlaku pro co nejpomalejší a nejefektivnější stoupání v termice.

Klouzavý let / Standardní

(45–55)

Nejlepší klouzavost (max. L/D)

0° až +3°

Mírné prohnutí pro lepší poměr vztlak/opadání. Křídlo lépe "čte" vzduch. Model si drží rychlost a efektivitu.

Re typické provozní – profily navrženy pro optimální výkon v tomto rozsahu.

Rychlost / Pronikání

(65–95)


Překonání vzdálenosti / Let proti větru

0° až -2°

Snižuje vztlak, ale zároveň snižuje odpor profilu pro vyšší rychlosti.

Re vyšší – klapky pomáhají udržet laminární proudění při vyšších rychlostech.

** Nastavení pro různé letové režimy SkyTouch GPS (velikost výchylky v mm na odtokové hraně profilu)

+ dolů, – nahoru, = stejné „jako“, řízená klapka = knypl "vztlak"

Letový režim

TERMIKA

PŘELET

RYCHLOST

PŘISTÁNÍ

START

KLAPKY

+3

0

-2

+2 (+60)

0 (-3)

KŘIDÉLKA

vnitřní

= klapky

0

= klapky

+2(-18)

0 (+35)

KŘIDÉLKA

vnější

= křidélka

-1

= křidélka

-2 (-20)

-2 (-15)

Řízená klapka

+7

+4

0 - vypnuto

(brzdy)

(brzdy)

VÝŠKOVKA

+- 10 expo 30%

+- 10 expo 40%

+- 8 expo 40%

+-10 expo 30%

+-10 expo 40%

SMĚROVKA

+12 – 16

+11-15

+9-12

+12-16

+11-15

Zvolte jazyk