Nastavení SkyTouch GPS
Od poláry přes těžiště až po letové režimy
Správné seřízení a nastavení je klíčové pro výkonný let. Ať už se chystáte kroužit v termice, létat na soutěži nebo jen relaxovat na louce, precizní seřízení Vám přinese mnohem lepší letový projev a snadnější ovládání. Tento článek vás provede základním nastavením těžiště, výchylek kormidel a letových režimů soutěžního modelu SkyTouch GPS .
Profily křídel byly navrženy s důrazem na výborný výkon jak při přeletech a rychlosti, tak i v termických podmínkách. Poláry samotných profilů podtrhují univerzálnost konstrukce, která přináší pilotovi jistotu, efektivitu i radost z letu v každé situaci.
Zóna efektivity
Tato zóna vizuálně zvýrazňuje oblast, kde má křídlo nejlepší poměr vztlaku a odporu (L/D - Lift to Drag). Je to oblast, ve které je model nejaerodynamičtěji účinný a létá nejdále na každý metr ztracené výšky.
V této zóně:
- Model dosahuje optimálního výkonu pro klouzavý let.
- Křivky se nacházejí v místech, kde je poměr CL/CD maximální.
- Stoupání v termice je nejefektivnější, protože opadání modelu je minimální.
Když se model nachází v této zóně, říkáme, že létá na ideální klouzavosti nebo že je v "sweet spotu" svého výkonu. Na grafu je to vizuální pomůcka, která pomáhá pilotovi rychle pochopit, ve kterém režimu letu je model nejúčinnější.

Ideální klouzavost je 10.6 m/s a to je rychlost, kde model letí s nejlepším „kluzem“ = největší vzdálenost na jednotku výšky. Pro soutěžní lety (kde jsou nutné přelety vyšší rychlostí), se létá rychleji (14 – 16 m/s), i když klouzavost už není ideální, ale v termice nebo při ekonomickém přeletu (typicky ranní kola) se vyplatí držet se právě rychlosti kolem 11 m/s. Hodnoty v tabulce ukazují, že při soutěžních rychlostech (55 – 90 km/h) se pohybujeme v oblasti Re = (1,9 – 3,3)×10⁵, což je pro naše profily ideální.
Time triangle (s) | Speed (m/s) | Speed (km/h) | Reynolds number |
|---|---|---|---|
60 | 28.17 | 101.4 | 340.000 |
90 | 18.78 | 67.6 | 290.000 |
120 | 14.08 | 50.7 | 172.000 |
150 | 11.27 | 40.6 | 138.000 |
180 | 9.39 | 33.8 | 115.000 |
Optimální a doporučená poloha těžiště SkyTouch GPS byla stanovena rozsáhlými letovými zkouškami a nachází se na hodnotě 103 mm od náběžné hrany kořenového profilu. V tomto nastavení model nabízí ideální rovnováhu mezi stabilitou, čitelností a maximální výkonností v kluzu a zaručuje plné využití potenciálu aerodynamického řešení křídla i ocasních ploch.
Těžiště na 103 mm poskytuje pilotovi přesnou odezvu řízení a zároveň jistotu při přistání i v náročnějších podmínkách. Posun směrem k 105–108 mm umožňuje dále zvýšit klouzavost a efektivitu v termice, vyžaduje však zkušenější pilotáž. Naopak nastavení blíže k 100 mm zajišťuje vyšší podélnou stabilitu a je vhodné pro první lety nebo pro klidnější styl létání.
Vytvoření tabulky "rychlost vs. klapky" konkrétního profilu křídla je poměrně komplexní úkol a vyžaduje simulaci celého modelu pro stanovení optimálních úhlů klapek pro různé letové režimy. Klapky mění tvar profilu a tím i jeho aerodynamické vlastnosti (Cl, Cd), což ovlivňuje letovou rychlost a efektivitu.
Důležité upozornění: Uvedená tabulka je orientační a založená na obecných principech aerodynamiky a typickém použití klapek, které se používají ke zvýšení vztlaku (pozitivní úhly) pro pomalejší let/termiku, nebo ke snížení odporu/zvýšení pronikavosti (negativní úhly) pro rychlejší let. Hodnoty byli zjištěny pomocí softwarové simulace* celého modelu a ověřeny letovými testy**.
* Nastavení klapek pro různé rychlosti letu SkyTouch GPS
Rychlost letu (orientační km/hod) | Účel letu | Nastavení klapek | Popis | Poznámka k Re |
Velmi pomalý let / Přistání | Kluz minimální rychlosti / brzda | +8° až +15° brzda +60° | Maximální vztlak, výrazné zvýšení odporu pro strmější sestup a kontrolu rychlosti přistání. | Re velmi nízké – zvýšený odpor profilů, možné oddělování proudění. |
Termika / Pomalejší kluz (35–45) | Optimalizace pro stoupání v termice / Maximální jemnost | +3° až +8° | Zvyšuje vztlak, snižuje pádovou rychlost a umožňuje efektivnější kroužení v úzkých termických proudech. Mírně se zvýší odpor, ale zlepší se poměr L/D při nižších rychlostech. | Re nízké – Zvýšení vztlaku pro co nejpomalejší a nejefektivnější stoupání v termice. |
Klouzavý let / Standardní (45–55) | Nejlepší klouzavost (max. L/D) | 0° až +3° | Mírné prohnutí pro lepší poměr vztlak/opadání. Křídlo lépe "čte" vzduch. Model si drží rychlost a efektivitu. | Re typické provozní – profily navrženy pro optimální výkon v tomto rozsahu. |
Rychlost / Pronikání (65–95) | Překonání vzdálenosti / Let proti větru | 0° až -2° | Snižuje vztlak, ale zároveň snižuje odpor profilu pro vyšší rychlosti. | Re vyšší – klapky pomáhají udržet laminární proudění při vyšších rychlostech. |
** Nastavení pro různé letové režimy SkyTouch GPS (velikost výchylky v mm na odtokové hraně profilu)
+ dolů, – nahoru, = stejné „jako“, řízená klapka = knypl "vztlak"
Letový režim | TERMIKA | PŘELET | RYCHLOST | PŘISTÁNÍ | START |
KLAPKY | +3 | 0 | -2 | +2 (+60) | 0 (-3) |
KŘIDÉLKA vnitřní | = klapky | 0 | = klapky | +2(-18) | 0 (+35) |
KŘIDÉLKA vnější | = křidélka | -1 | = křidélka | -2 (-20) | -2 (-15) |
Řízená klapka | +7 | +4 | 0 - vypnuto | (brzdy) | (brzdy) |
VÝŠKOVKA | +- 10 expo 30% | +- 10 expo 40% | +- 8 expo 40% | +-10 expo 30% | +-10 expo 40% |
SMĚROVKA | +12 – 16 | +11-15 | +9-12 | +12-16 | +11-15 |
